مرجع معرفی تولیدکنندگان مبل
مرجع معرفی تولیدکنندگان مبل
مبل راحتی چیست + موارد مهم در خرید

مبل راحتی چیست + موارد مهم خرید

مبل راحتی چیست + موارد مهم خرید

 

امروزه مبل به یکی از اجزاء جدایی ناپذیر خانه تبدیل شده است. این وسیله معمولا برای نشستن و استراحت کردن مورد استفاده قرار می‌گیرد. اغلب مبل‌ها به منظور نشستن یک نفر و یا بیشتر طراحی و تولید می‌شوند. معمولا مبل‌ها را در پذیرایی، اتاق نشیمن، اتاق کار و یا اتاق استراحت قرار می‌دهند. اسکلت برخی از مبل‌ها چوبی و برخی دیگر از فلز است. برای پوشاندن اسکلت یا بدنه مبل از روکش‌هایی با جنس چرم، مخمل و … استفاده می‌کنند. در این مقاله از  سیتی مبل  به انواع مبل‌های راحتی و موارد مهم در  خرید مبل راحتی  اشاره خواهیم داشت.

 

آشنایی با مبل راحتی

 

از رایج‌ترین انواع مبلمان، می‌توان به مبل راحتی اشاره داشت. این نوع مبل نه تنها در منازل بلکه در اداره‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. مبل‌های راحتی به شکل تک نفره، دو نفره، سه نفره، شش نفره و حتی در برخی موارد به صورت سفارشی طراحی و تولید می‌کنند.

مبل‌های راحتی از جنس‌های مختلفی درست می‌شوند و اغلب آن‌ها دارای پایه‌هایی کوتاه و پهن می‌باشند. همانطور که از نام این مبل‌ها پیداست، راحتی افراد را در زمان نشستن فراهم کرده و از قیمت پایین‌تری در مقایسه با مبل‌های استیل برخودار هستند.

 

انواع مبل راحتی

 

انواع مبل راحتی

 

امروزه مبل‌های راحتی با تنوع بسیار زیادی در بازار ارائه می‌شوند. تقسیم بندی مبل‌های راحتی شامل: ال، ال یو و شانو می‌شود. از مهم ترین انواع این مبل‌ها می‌توان به فوتُن یا تخت خوابشو، مبل‌های ال شکل، لاوست یا لاویست، چستر، کاناپه، مدرن و فانتزی اشاره داشت.

افراد با توجه به تقسیم بندی و انواع مبل‌های راحتی می‌توانند گزینه مناسبی را مطابق با سلیقه و متراژ مکان مورد نظر انتخاب کنند. در ادامه هر یک از انواع مبل‌های راحتی را به صورت مختصر مورد بررسی قرار میدهیم:

 

1. مبل‌ راحتی فوتن یا تختخواب شو

 

مبل‌های راحتی فوتن می‌تواند برای خانه‌های دانشجویی، اتاق استراحت اداره‌ها و افراد مجرد مناسب باشد. این نوع مبل در سال‌های اخیر مورد توجه افراد بسیار زیادی قرار گرفته است. مبل‌های فوتن در حالت عادی مانند یک کاناپه راحت هستند و تنها با چند حرکت ساده به تخت خوابی نرم تبدیل می‌شوند.

این مبل‌ها جزء گزینه‌های اقتصادی بوده و می‌توانند علاوه بر کارایی خوب، هزینه‌های خانواده‌های کم جمعیت را به طور چشمگیری کاهش دهند. از دیگر مزایای مبل فوتن می‌توان به اشغال فضای کم اشاره داشت.

 

مبل تخت خواب شو

 

2. مبل راحتی ال شکل

 

همانطور که از نام این مدل مبل پیداست، ظاهر آن به شکل L میباشد. این مبل‌ها نیز در دسته پرطرفدارترین‌ها قرار می‌گیرند، چرا که با ظاهر مدرن شرکت‌ها و خانه‌های امروزی همخوانی زیادی دارد. مبل‌های ال با توجه به ساختار خود، فضای نسبتا خوبی داشته و جلوه زیبایی را برای خانه به ارمغان می‌آورد.

این نوع مبل را می‌توانید در قسمت‌های مختلفی از خانه قرار دهید، چرا که شکل به خصوص آن امکان تغییر پذیری بالایی دارد. برخی از مدل‌های مبل ال، تختخواب شو نیز می‌باشند. همچنین در صورت تمایل می‌توانید قسمت ال مبل را بردارید.

 

مبل راحتی ال شکل

 

3. مبل راحتی لاوست یا لاوسیت

 

مبل‌های لاوست یا لاویست در واقع مبل‌های دو نفره‌ای هستند که فضای کمی را به خود اختصاص می‌دهند. از این مبل‌ها می‌توانید در خانه‌هایی با دکوراسیون مدرن استفاده کنید. مبل‌های لاوست معمولا رو به روی تلویزیون قرار گرفته و برای نزدیک شدن زوجین به یکدیگر کاربرد دارد.

 

مبل لاوست

 

4. مبل راحتی چستر یا چسترفیلد

 

مبل راحتی چستر یا همان چسترفیلد علاوه بر راحتی، شیک و منحصر به فرد می‌باشد. این مبل‌ها از نظر ظاهری با دکمه لمسه کاری شده و مناسب افراد شیک پسند می‌باشد. از دیگر مزایای مبل‌های چستر می‌توان به بکار رفتن پارچه‌هایی با تراکم و ضخامت بالا نظیر: مایا، ملیتا و مسکو اشاره داشت.

 

مبل راحتی چستر

 

5. کاناپه

 

به طور کلی کاناپه‌ها جزئی از ست‌های مبلمان به حساب می‌آیند. با این حال گاهی اوقات این مبل‌ها را می‌‌توانید به صورت تکی در انواع دو نفره و سه نفره خریداری نمایید. کاناپه‌ها برای خانه‌ها و فضاهای کوچک، گزینه‌ای ایده آل به شمار می‌رود.

از کاناپه‌ها حتی در آموزشگاه‌ها، ادارات و مطب‌ها نیز استفاده می‌شود. کاناپه محل قرارگیری به خصوصی ندارد، ولی اغلب افراد آن را در مقابل تلویزیون خود قرار می‌دهند.

 

مبل کاناپه

 

ابعاد استاندارد مبلمان راحتی چقدر است؟

 

استاندارد بودن ابعاد مبلمان راحتی از اهمیت فراوانی برخوردار است، چرا که غیر استاندارد بودن آن سبب بروز مشکلات مفصلی و درد کمر و گردن می‌شود. دقت داشته باشید که پشتی مبل راحتی نباید خیلی کوتاه باشد و از طرفی موقع نشستن باید گودی کمر را پر کند.

معمولا مبل های راحتی دارای دسته‌های پهن و نشیمن‌های راحت و انعطاف پذیر می‌باشند. به همین در هر شکل و اندازه‌ای به فروش می‌رسند. به صورت کلی اندازه مبلمان‌های راحتی با یکدیگر متفاوت است. به خاطر داشته باشید که راحتی یک مبل به عوامل مختلفی نظیر: زاویه پشتی و عمق صندلی آن بستگی دارد.

فرو رفتن بیش از حد در زمان نشستن و یا سفت و سخت بودن نشیمن مبل می‌تواند در طولانی مدت شما را اذیت کند. این را هم در نظر داشته باشید که مبلمان راحتی در مقایسه با سایر مبلمان‌ها ارتفاع کمتری دارند.

 

ست‌های مبلمان راحتی چند نفره هستند؟

 

ست‌های مبلمان راحتی چند نفره هستند؟

 

مبلمان‌های راحتی معمولا به شکل ست‌های 7 نفره (1 کاناپه 3 نفره، 1 کاناپه 2 نفره، 2 مبل تک نفره) و 8 نفره (2 کاناپه 3 نفره، 2 مبل تک نفره) به فروش می‌رسند. امروزه در اغلب مدل‌های جدید، کاناپه دو نفره تولید نشده و مشابه با ست‌های مبلمان ترک، به صورت 8 نفره تولید و ارائه می‌شوند.

گاهی اوقات بنابر دلایلی همچون کمبود بودجه، کمبود فضا، خرید مبل برای تماشای تلویزیون، خرید مبل برای اتاق خواب و … افراد اقدام به خرید مبل‌های راحتی به صورت نیم ست می‌کنند.

اغلب این نیم ست‌ها به صورت 5 نفره (1 کاناپه 3 نفره، 2 مبل 1 نفره) و 4 نفره (1 کاناپه 2 نفره، 2 مبل 1 نفره) در بازار ارائه می‎شوند.

 

مقایسه قیمت مبل راحتی با سایر مدل‌ها

 

مبل‌های راحتی در مقایسه با مبل های کلاسیک و سلطنتی، ظاهری ساده، بدون منبت کاری دارند. همچنین در اغلب آن‌ها مقدار کمی چوب به کار می‌رود. به همین دلیل قیمت آن‌ها پایین تر از مدل‌های خاص و چوبی می‌باشد. البته عواملی مانند: جنس پارچه، مدل و میزان اسفنج به کار رفته در قیمت نهایی مبلمان راحتی تاثیرگذار است.

متاسفانه در سال‌های اخیر قیمت اسفنج در بازار ایران افزایش زیادی پیدا کرده است. به همین دلیل قیمت مبلمان‌هایی که اسفنج زیادی در آن‌ها به کار رفته، افزایش یافته است. به خاطر داشته باشید که تراکم اسفنج نه تنها بر روی قیمت، بلکه روی کیفیت و طول عمر مبل راحتی تاثیر بسیاری دارد.

از دیگر عوامل موثر در قیمت می‌توان به جنس پایه و دسته‌های مبل (چوب و یا فلز) اشاره داشت.

 

عوامل و فاکتورهای مهم در زمان خرید مبل راحتی

 

عوامل و فاکتورهای مهم در زمان خرید مبل راحتی

 

در زمان خرید مبلمان راحتی علاوه بر زیبایی ظاهر، باید به عوامل و فاکتورهای مختلفی توجه داشته باشید. در ادامه این عوامل و فاکتورها را به صورت مختصر مورد بررسی قرار می‌دهیم:

 

1. نوع فوم به کار رفته در مبل راحتی:

 

به طور کلی فوم مبل راحتی به دو دسته گرم و سرد تقسیم می‌شود. فوم مبل در واقع یکی از مهم ترین مواردی است که حتما در زمان خرید باید به آن توجه داشته باشید. در صورت وارد شدن فشار بر فوم سرد، خیلی زود به حالت اولیه خود باز می‌گردد. ولی فوم گرم به زمان بیشتری برای بازگشت به حالت اولیه خود نیاز دارد.

 

2. استحکام دستهها و پایه‌های مبل راحتی:

 

بسیاری از افراد تمایل زیادی به خرید مبلمان راحتی با پایه‌های فلزی دارند. در زمان خرید مبل غیر از علاقه، باید به استحکام و مقاومت دسته‌ها و پایه‌های مدل مورد نظر دقت داشته باشید. پایه‌های مبل حتما باید محکم و بدون لق شدگی باشند. اگر تمایل به خرید مبلمان راحتی با دسته‌ها و پایه‌های چوبی دارید، جنس آن را مورد بررسی قرار دهید.

 

3. جنس چوب مبل راحتی چوبی:

 

مبلمان راحتی چوبی از زیبایی خاصی برخوردار می‌باشد. ولی همانطور که اشاره شد، جنس چوب به کار رفته در آن از اهمیت فراوانی برخوردار است. اگر جنس چوب به کار رفته در مبلمان گردو باشد، می‌توانید از استحکام و مقاومت آن اطمینان حاصل کنید.

مبلمان راحتی با پایه‌های چوبی می‌تواند گزینه مناسبی برای خرید باشد، چرا که وزن آن‌ها نسبت به سایر مدل‌ها سبک‌تر میباشد.

 

4. جنس و دوخت پارچه مبلمان راحتی:

 

جنس و دوخت پارچه مبلمان از دیگر موارد مهمی است که روی زیبایی و طول عمر مبلمان تاثیر بسزایی دارد. به صورت کلی دوخت مبلمان باید به گونه‌ای باشد که در اثر فشار پاره و یا شل نشود. همچنین دوخت باید تمیز و فاصله فنرها استاندارد و به اندازه باشد.

 

5. هم تراز بودن پایه های مبل:

 

در زمان خرید مبلمان راحتی با پایه‌های چوبی و فلزی حتما به هم تراز بودن آن‌ها دقت داشته باشید. در صورتی که پایه‌های مبل هم تراز نباشند، می‌توانند به پاهای شما آسیب وارد کنند. همچنین برای جلوگیری از حادثه‌هایی دردناک، لبه‌های تیز و پایه‌های جلو آمده برخی مبل‌ها را در نظر داشته باشید.

 

6. کیفیت اسفنج به کار رفته در مبل راحتی:

 

به چارچوب یا همان بدنه اصلی مبلمان، کلاف گفته می‌شود. برای ساخت بدنه مبلمان‌ها معمولا از بهترین نوع چوب استفاده می‌کنند. سپس روی بدنه اصلی با اسفنج پوشانده می‌شود. به این صورت نشیمن مبل راحت و نرم می‌شود. پس کیفیت و نرمی اسفنج به کار رفته در نشیمن مبل را نیز در نظر داشته باشید.

 

7. رنگ پارچه مبل راحتی:

 

رنگ پارچه مبل معمولا بر اساس سلیقه و دکوراسیون داخلی منزل انتخاب می‌شود. یکی از پرطرفدارترین رنگ‌های مبل راحتی، خاکستری، سبز و قهوه‌ای می‌باشد. در سال‌های اخیر بسیاری از افراد برای طراحی مبلمان‌های خود از ترکیب رنگ‌های مختلف در کنار یکدیگر استفاده می‌کنند.

به عنوان مثال: می‌توانید از رنگ خاکستری و صورتی در کنار هم استفاده کنید. برای جلوگیری از دل زدگی و جلوه نازیبا، در کنار سلیقه خود، رنگ کاغذ دیواری‌ها و وسایل منزل خود را در نظر داشته باشید.

 

8. جنس نشیمن مبل راحتی:

 

بسیاری از افراد تصور می‌کنند هر چقدر یک مبل راحتی نرم‌تر باشد، کیفیت آن بیشتر است. این تصور کاملا اشتباه می‌باشد. همانطور که اشاره شد، برای نشیمن مبل‌های راحتی اغلب از اسفنج استفاده می‌کنند. هر چقدر میزان تراکم اسفنج‌ها بالاتر باشد، کیفیت اسفنج بیشتر است.

دقت داشته باشید که برای تشکچه‌ها حداقل باید از اسفنج 30 کیلویی به بالا و برای تکیه گاه و دسته‌ها اسفنج 25 کیلویی به بالا استفاده شود.

 

نکاتی در مورد بهترین جنس چوب و پارچه در مبلمان راحتی

 

نکاتی در مورد بهترین جنس چوب و پارچه در مبلمان راحتی

 

همانطور که اشاره شد، جنس چوب و پارچه به کار رفته در مبل با طول عمر مفید آن رابطه مستقیم دارد. معمولا در مبلمان‌های راحتی کم‌تر از مبلمان‌های سلطنتی و کلاسیک از چوب استفاده می‌شود. با این حال باید به جنس چوب به کار رفته در مبل دقت زیادی داشته باشید.

چوب‌های نراد، روس و گردو از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار می‌باشند. از چوب توسکا یا راش هم معمولا در نمای مبلمان چوبی استفاده می‌کنند. متاسفانه برخی از تولیدی‌ها برای کاهش هزینه‌ها و افزایش سود خود، اقدام به استفاده از چوب سفید می‌کنند. چوب سفید بسیار ضعیف و شکننده بوده و تنها به دلیل قیمت پایین آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به همین دلیل توصیه می‌کنیم از تولیدی‌های معتبر و قابل اعتماد اقدام به خرید مبل راحتی کنید.

از دیگر نکات مهمی که در خرید باید به آن توجه داشته باشید، پارچه مبل است. پارچه مبل نه تنها زیبایی و راحتی را برای شما به ارمغان می‌آورد، بلکه روی طول عمر مفید مبل نیز تاثیرگذار است. پارچه مبل راحتی باید به گونه‌ای باکیفیت باشد که پس از شست و شو و یا نور آفتاب خوردن، تغییر رنگ ندهد. به زبانی ساده‌تر، پارچه باید مثل روز اول زیبایی خود را حفظ کند.

همچنین پارچه مبل در فصول گرم نباید موجب تعریق شود و در فصول سرد باید سردی هوا را به خود جذب کند. از رایج‌ترین پارچه‌های مورد استفاده در مبلمان‌های راحتی می‌توان به پارچه مازراتی، مخمل، پورشه و جاسمین اشاره داشت. البته پارچه‌های چرمی مانند: پارچه های ملیتا، مایا و مسکو نیز برای مبلمان راحتی قابل استفاده می‌باشند.

 

موارد مهم در خرید مبل راحتی

 

  1. در خرید مبل راحتی دقت داشته باشید که مبل قرار است در کدام فضا قرار گیرد؟ پیشنهاد ما برای مبل راحتی استفاده در روبروی تلویزیون است.
  2. هر چقدر اطراف مبل راحتی خلوت تر باشد، زیبایی آن بیشتر نمایان می شود.
  3. از فرش هایی با طرح ساده استفاده کنید و عی کنید رنگ فرشتان، همخوانی لازم را با مبل داشه باشد.

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *