مرجع معرفی تولیدکنندگان مبل
مرجع معرفی تولیدکنندگان مبل
علت ترک خوردن چوب مبل چیست

علت ترک خوردن چوب مبل + بهترین روش برای جلوگیری از ترک خوردن مبل

علت ترک خوردن چوب مبل چیست

 

یکی از رایج ترین اتفاقاتی که برای مبل رخ میدهد ترک خوردن آن است. اما مساله ای که وجود دارد علت ترک خوردن چوب مبل است که در این باره به آن اشاره خواهیم داشت و راهکاری را ارائه خواهیم داد که در منزل بتوانید ترک مبل را رفع کنید.

 

علت ترک خوردن مبل

 

چوب علاوه بر اینکه به سختی مشهور است، بسیار حساس می باشد. یکی از دلایل ترک خوردن چوب مبل، تغییر آب و هوایی است که روی مبل تاثیر خواهد داشت. با یک مثال توضیح خواهیم داد:

اگر بخواهید مبلی را از استان خراسان بخرید و به استان خوزستان ببرید، همین تغییر آب و هوایی به مرور زمان باعث ترک خوردن مبل خواهد شد.

دلیل دیگری که وجود دارد در زمان جابجایی است که احتمال می رود مبل ترک بخورد. با فرض اینکه اسباب کشی کرده اید و بدنه مبل به جایی برخورد کند و موجب ترک خوردن آن شود.

اما رایج ترین نکته ای که باعث می شود چوب مبل ترک بخورد در زمان تولید مبل است. اگر تولید کننده مبل، چوبی را خریداری کرده و رطوبت داشته باشد و با همان رطوبت مبل را تولید کند، مبل پس از چند ماه ترک خواهد خورد.

تولید کننده ای که چوب را خریداری کرده و رطوبت دارد باید بگذارد حداقل 3 روز توسط حرارت بالا مانند گرم خانه چوب ها خشک شوند. زیرا مغز چوب دیرتر خشک خواهد شد و نباید اکتفایی به بدنه چوب داشت.

 

علت ترک خوردن چوب مبل + راهکار تعمیر آن

 

بهترین روش برای جلوگیری از ترک خوردن چوب مبل

 

  1. در زمان اسباب کشی سعی کنید مبل را با حباب بپوشانید تا در حین جابجایی آسیبی به آن وارد نشود.
  2. در زمان تولید مبل، چوب رطوبت نداشته باشد.
  3. نداشتن تغییر آب و هوایی برای خرید مبل
  • اما اگر به هر دلیلی شاهد ترک خوردن چوب مبل شدید، نگران نباشید زیرا می توانید در منزل ترک آن را از بین ببرید.
  • راه حلی که برای این موضوع وجود دارد استفاده از بتونه یا چسب است که تا حدی جلوی ترک خوردن بیش از حد را میگیرد.

 

بهترین چسب برای ترک مبل چیست

 

بهترین چسب برای ترک مبل چیست

 

این بزرگترین سوالی است که شاهد آن هستیم. اما 6 مدل چسب وجود دارد که بتوانید مبل را ترمیم کنید. اما قبل از آن اشاره ای به بتونه خواهیم داشت.

اولین گام برای ترمیم مبل، استفاده از بتونه است. بتونه ماده ای است که برای پر کردن منافذ بسیار عالی است. اما نکته ای که وجود دارد قبل از بتونه زدن باید محل مورد نظر را با یک دستگاه مثل سمباده صاف کنید تا بتونه به راحتی نفوذ کنید.

 

انواع چسب چوب

 

  1. چسب چوب پلی وینیل استات (PVA)

PVA ماده است بدون رنگ و بو که در چسب استفاده می شود و در نجاری ها کاربرد بسیاری دارد. این چسب ارزان است و به راحتی در بازار پیدا می شود.

این چسب چوب به نسبت کاربردی که دارد انواع مختلفی را دارد و باید به نسبت نیاز آن را تهیه کنید. مقاوم بودن در برابر آب، رنگ شدن و … از انواع این چوب است که به نسبت استفاده داخلی یا خارجی سازه چوبی استفاده می شود.

 

PVA ماده است بدون رنگ و بو که در چسب استفاده می شود و در نجاری ها کاربرد بسیاری دارد. این چسب ارزان است و به راحتی در بازار پیدا می شود.

 

  1. چسب پلی اورتان (PU)

این چسب یکی از بهترین چسب های موجود در بازار است که اکثر کارگاه ها از آن استفاده می کنند. حتی از این چسب می توان برای فلزات، سنگ ها، فایبرگلاس و لاستیک استفاده کرد.

این چسب قدرت بالایی دارد و با رطوبت فعال می شود و خیلی سریع خشک خواهد شد و نکته ای که وجود دارد ضد آب و سفت شدن آن است.

 

چسب پلی اورتان pu: این چسب یکی از بهترین چسب های موجود در بازار است که اکثر کارگاه ها از آن استفاده می کنند. حتی از این چسب می توان برای فلزات، سنگ ها، فایبرگلاس و لاستیک استفاده کرد.

 

  1. چسب چوب سیانواکریلات (CA)

از این چسب برای سطوح مختلفی استفاده خواهد شد و با توجه به سرعت خشک شوندگی که دارد در نجاری ها کاربرد بسیاری دارد. این چسب چوب تقریباً شبیه به چسب 123 است و با اسپری فعال می شود.

استفاده از این چوب به قدری قدرتمند است که فقط با شکستن دوباره محلی که چسب خورده است جدا خواهد شد. قیمت این چسب از چسب PVA بیشتر است زیرا در تولید قاب سازی، مبلمان، منبت کاری و تعمیرات استفاده زیادی می شود.

 

چسب چوب سیانواکریلات (CA): از این چسب برای سطوح مختلفی استفاده خواهد شد و با توجه به سرعت خشک شوندگی که دارد در نجاری ها کاربرد بسیاری دارد. این چسب چوب تقریباً شبیه به چسب 123 است و با اسپری فعال می شود.

 

  1. چسب پروتئین حیوانی (چسب مخفی)

از این چسب عموماً برای ساخت ادوات موسیقی استفاده می شود. این مدل چسب به 2 صورت مایع و جامد در بازار وجود دارد که پیشنهاد ما به شما استفاده از مدل مایع آن است، چون رمان کمتری از شما خواهد گرفت.

 

چسب پروتئین حیوانی (چسب مخفی): از این چسب عموماً برای ساخت ادوات موسیقی استفاده می شود.

 

  1. چسب اپوکسی

این چسب که به شکل مایع است بهبود یافته رزین است. رزین ماده ای چسبناک است. نقطه ضعفی که این چسب دارد نفوذ آب و مواد شیمیایی است که در طول زمان به چوب آسیب می رساند که البته بستگی به چوب دارد. مانند چوب بلوط که استفاده از این چسب برای این مدل چوب را پیشنهاد نمی دهیم.

  • اما چسب اپوکسی از چسب های قوی است که ضد آب است و منافذ را به خوبی پر میکند.

 

چسب اپوکسی: این چسب که به شکل مایع است بهبود یافته رزین است.

 

  1. چسب مخصوص پرس گرم

این چسب به صورت مایع است و برای ساخت روکش چوب یا تخته های چند لایه کاربرد فراوان دارد. همان طور که از نامش پیداست توسط گرما و پرس می توان از این چسب استفاده کرد.

 

چسب مخصوص پرس گرم: این چسب به صورت مایع است و برای ساخت روکش چوب یا تخته های چند لایه کاربرد فراوان دارد.

مقاله های مرتبط:

 

بهترین چوب برای مبل چیست

بهترین چوب برای مبل راحتی

بهترین چوب برای مبل استیل

بهترین چوب برای مبل کلاسیک

بهترین چوب برای مبل اداری


 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *