مرجع معرفی تولیدکنندگان مبل
مرجع معرفی تولیدکنندگان مبل
بهترین چوب برای مبل چیست؟

بهترین چوب برای مبل چیست

بهترین چوب برای مبل چیست؟

 

یکی از عمومی ترین سوال ها در زمان  خرید مبل  منزل و اداری، نحوه تشخیص نوع چوب خوب برای مبل است که اگر به آن دقت نشود باید در زمان های کوتاه تری مبل را برای تعمیر آماده کرد. چوب مبل در واقع اسکلت اصلی است که باید محکم و کیفیت لازم را داشته باشد. به خصوص در مناطق مرطوب چوب مبل زودتر آسیب می بیند. به همین دلیل در این مقاله از  سیتی مبل  اشاره داریم به راهنمای انتخاب بهترین چوب مبل برای مناطق مرطوب و اشاره کنیم که انواع چوب مبل کدام ها هستند.

 

انواع چوب در ساخت مبل

 

ابتدای امر به این موضوع می پردازیم که انواع چوب در ساخت مبل چند دسته هستند؟

به طور کلی تا به امروز 20 مدل چوب در صنعت مبمان استفاده می شود که هر کدام ویژپی های خاص خودش را دارد که به طور مستقیم بر روی قیمت مبل تاثیر گذار هستند.

 

انواع چوب در ساخت مبل

 

1. چوب روسی

این چوب که بهترین چوب ممکن برای تولید می باشد به عنوان کلاف مبل باید استفاده شود که معمولا آن را با چوب سفید هم می شناسند چون به طور یکدست سفید مایل به قرمز است. این چوب گونه های متفاوتی مانند نراد، نوئل و انواع کاج ها را دارد. چوب روسی به دلیل سنباده خوری خوب، میخ خوری، پیچ خوری بسیار پرطرفدار می باشد و بسیار سبک و مقاوم است. از چوب روس می توان برای اسکلت ساختمان هم استفاده کرد . عموماً الیاف باقی مانده از این چوب را در صنایع کاغذسازی می توان استفاده کرد.

2. چوب تبریزی

این چوب معرف ترین چوب بین تولیدکنندگان مبل است و رنگ آن سفید تا کرم روشن است و گاهی اوقات شاهد لکه های سفید یا قهوه ای بر روی آن هستیم. چوبی به نسبت نرم و سبک است که استحکام بالایی ندارد و کار با آن آسان است. از این چوب در صنایع کاغذسازی، کبریت سازی، جعبه سازی و ادوات کشاورزی استفاده می شود.

3. چوب بلوط

بهترین چوب که مقاومت بالایی دارد و فشرده و محکم است. حتی از این چوب در گذشته برای مصالح ساختمانی استفاده میشده. از این چوب برای ساخت کشتی های بازرگانی و جنگی در گذشته استفاه میشده. رنگ چوب بلوط قهوه ای روشن تا تیره است و بافت درشتی دارد. این چوب نسبتاً سخت و سنگین است و در برابر رطوبت و سایش مقاومت بالایی دارد. از چوب بلوط بری پارکت، مبل، کتابخانه، میز و صندلی، اسکله سازی، راه آهن، کشتی سازی، تیرهای چراغ برق استفاده می شود.

4. چوب راش

رنگ این چوب کرم مایل به قرمز است است. بر روی این چوب پره هایی وجود دارد که به رنگ قرمز است و به عقاید نجاران، پس از رنگ کردن، این لکه ها دچار تیرگی می شوند و عیب بزرگی به حساب می آید. سنگین بودن این چوب باعث شده بیشترین استفاده را کارخانجات برای روکش و تخته سه لایه استفاده کنند. از این چوب بهتر است برای درب و پنجره، راه آهن، میز و صندلی، مبل، صندوق استفاده شود. حتی برای تهیه زغال و هیزم چوب راش مناسب می باشد. چوب راش یکی از پرفروش ترین چوب ها در بازار می باشد.

5. چوب گردو

این چوب از بهترین و با کیفیت ترین و معروف ترین چوب ها می باشد. چوب گردو بافت ریزی دارد و بسیار صیقل پذیر است و رنگ پذیری خوبی دارد و دارای نقوش زیبا و بادوامی است. رنگ این چوب خاکستری مایل به قهوه ای تیره است. این چوب نیمه سنگین بوده و در مقابل فشار، خمش و کشش مقاوم است. از این چوب برای ساخت انواع مبل، لوازم موسیقی، قنداق تفنگ، مجسمه سازی، منبت کاری و معرق کاری استفاده می شود.

6. چوب افرا

این چوب در جنگل های شمال ایران و پارک ها بسیار است و دارای کونه هایی به نام افرا اپلت، افرا شیردار و کیکم است. رنگ چوب افرا سفید مایل به کرم است که درخشندگی کمی دارد. چوب افرا بسیار سخت و سنگین است که مناسب برای صنایع کف پوش و روکش سازی، ساخت تخته چند لایه، قالب کفش، ساخت لوازم مهندسی، مجسمه سازی و خراطی می باشد.

7. چوب توسکا

رنگ این چوب کرم مایل به قرمز است. توسکا چوبی نرم و نیمه سنگین است که به دلیل پرداخت و رنگ پذیری، شکاف خوری و ابزار خوری خوب در صنعت مبلمان مصرف دارد. این چوب بیشترین میزان فروش بعد از چوب راش را دارد. از چوب توسکا در صنایع روکش سازی هم می توان استفاده کرد.

8. چوب بالسا

این چوب سبک ترین چوب تجاری است. دارای قابلیت فرم دهی بسیار بالایی است و به رنگ سفید تا زرد روشن و قهوه ای ملایم دیده می شود. از این چوب در صنایع مختلف مانند دیوار سازی داخل هواپیما، ساخت ماکت و آثار هنزی استفاده می شود.

9. چوب نارون

این چوب بسیار محکم و سنگین است و مناسب برای هوای مرطوب می باشد. از این چوب معمولا برای روکش استفاده می شود و به علت خاصیت خم پذیری برای کارهایی که پیچاندن چوب لازم باشد استفاده می شود. از این چوب برای ساخت بشکه، زین، چرخ گاری، مبل سازی، پارکت سازی و صنایع دستی استفاده می شود.

10. چوب سرو

رنگ این چوب قرمز مایل به قهوه ای است و بسیار نرم و سبک است و کارکردن با ان بسیار آسان بوده و قابلیت رنگ پذیری خوبی دارد. از این چوب بیشتر برای پوشش داخلی دیوارها در کابین و ساختمان استفاده می شود.

11. چوب گلابی

این چوب سخت، مقاوم، صاف و سنگین است. این چوب بسیار گران قیمت است و در ساخت وسایل گران قیمت و با کیفیت مانند ادوات موسیقی(سازهای بادی)، خط کش، قاب سازی استفاده می شود.

12. چوب ممرز

تنه این درخت به صورت شیاردار است و پوستی صاف و رنگی مایل به سبز خاکستری دارد. چوبی ممرز، چوبی مقاوم به سایش و سخت و سنگین است. از این چوب عموماً برای تیرک معادن، ساخت واگن و کاغذ استفاه می شود.

13. چوب شمشاد

این چوب بسیار سخت، بادوام و سنگین است و به دلیل تراکم بالایی که دارد در صنایع دستی مانند خاتم کاری و منبت کاری و ادوات مهندسی و لوازم خانگی کاربرد دارد.

14. چوب آکاژو

این چوب دو مدل آفریقایی و آمریکایی دارد که مدل آفریقایی آن در ایران یافت می شود. قسمت داخلی این چوب قرمز و قسمت بیرونی آن سفید مایل به صورتی است. از ویژگی بارز این چوب، بافت یکدست آن می باشد. ضربه پذیری خوب، پرداخت کاری عالی، پیچ و میخ خوری از دیگر خصوصیات این چوب به حساب می آید. تنها عیب این چوب رنگ پذیری آن است که باید همراه با بتونه باشد. این چوب در تولید مبلمان و روکش سازی کاربرد بسیاری دارد و از آن می توان برای تهیه قایق بادی و تفریحی هم استفاده کرد.

15. چوب آبنوس

این چوب بسیار خوشبو و چگالی نسبتاً بالایی دارد و به رنگ سیاه دیده می شود. تنه داخلی این چوب زرد، سفید، قهوه ای است. چوب آبنوس چوبی سخت و سنگین است که استحکام بالایی دارد و کم یاب و گران قیمت می باشد و در صنایع مبلمان سازی، میز و صندلی، پیانو استفاده می شود.

16. چوب کاج

چوب کاج نرم، راست تار، سبک و دوام کمی دارد و زود پوسیده می شود. از این چوب برای جعبه سازی، مبل و کاغذ سازی استفاده می شود.

17. چوب ملچ

این چوب بسیار زببا و خوش نقش و نگار است. چوب ملچ بافتی درشت و نیمه سخت و نیمه سنگین دارد و در برابر ضربه مقاوم می باشد. از این چوب برای صنایع روکش سازی، تخته چند لایه، مبلمان، قایق سازی، لوازم ورزشی، نرده ها، خراطی پایه ها استفاده می شود. رنگ این چوب قهوه ای مایل به قرمز است و گاهی اوقات دارای رگه های سبز رنگی است.

18. چوب چنار

رنگ این چوب سفید روشن تا قرمز مایل به قهوه ای است که لکه های قهوه ای صدفی دارد. این نوع چوب بادوام و سخت و نیمه سنگین است و از آن در مبل سازی، زیرسازی وسایل چوبی، ساخت درب های اماکن مقدس، صندلی، غربال و صندوق می توان استفاده کرد.

19. چوب ساج

چوب ساج سنگین، روغنی، خوش تراش و زیبا است. این درخت، بومی هندوستان، اندونزی و برمه است. علت استفاده از این چوب، روغنی بودن آن است که در مقابل پوسیدگی و کرم خوردگی مقاومت بالایی دارد. رنگ این چوب قهوه ای طلایی تا قهوه ای پر رنگ با خط های سیاه است. از چوب ساج در صنایع کشتی سازی، خاتم کاری، لوازم آزمایشگاهی، روکش گیری و مجسمه سازی می توان استفاده کرد.

20. چوب ماهون

این چوب نیمه مستحکم، نیمه سخت و نسمه سنگین اسن و از آن برای مبل های گران قیمت استفاده می شود. چوب ماهون به دلیل زیبایی که دارد جزو زیباترین چوب های جهان است.

 

بهترین چوب مبل در مناطق مرطوب چیست؟

 

بهترین چوب برای مبل در مناطق مرطوب چیست؟

 

این سوالی است که همیشه افرادی می پرسند که در مناطق مرطوب مانند شمال کشور زندگی می کنند. زیرا اگر چوب مناسب برای تولید مبا استفاده نشود، در کمترین زمان ممکن مبل ترک می خورد و پوسده می شود و از بین می رود.

به همین جهت می توان گفت چوب روس بهترین چوب مبل برای مناطق مرطوب به حساب می آید. درخت روس در مناطق مرطوب رشد و سازگاری بالایی دارد و این نژاد از چوب در مناطق شمال کشور دیده می شود. چوب روس اصلی از جنگل های مرطوب روسیه وارد می شود. بعد از چوب روی می توان از چوب گردو و راش استفاده کرد.

 

راهنمای انتخاب بهترین چوب برای مبل

 

راهنمای انتخاب بهترین چوب برای مبل

 

مبلمان امروزه یکی از پرمصرف ترین وسایل منزل به حساب می آید و دیگر مثل گذشته فقط برای مهمانی استفاده نمی شود و امروزه در طول روز استفاده بسیاری از آن می شود. به همین جهت باید در خرید ان دقت بالایی استفاده شود تا بهترین چوب را انتخاب کرد. اسکلت مبل مهمترین  عضو مبل به حساب می آید و بعد از آن باید به سراغ فوم و پارچه آن رفت.

اگر بخواهیم به طور خلاصه توضیح دهیم چوب گردو و راش بهترین چوب ممکن برای تولید مبل می باشند و از نظر هزینه مبل، گران قیمت تر تولید می شوند.

اما اگر بخواهیم قیمت مناسب تری از مبل را تهیه کرد، چوب آن باید از نوع چوب روسی باشد. نکته ای که باید به آن اشاره کرد کیفیت بالا و دوام بیشتر از خصوصیات چوب گردو و راش و روس می باشد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *